2011. április 29., péntek

Sertéspörkölt feat. Kagylótészta

"A disznóölés nem úgy kezdődik, hogy jön az ölő, hanem hogy Siska beleüti ugyan az orrát a langyos vízzel kevert darába, de azonmód ki is veszi belőle, és ábrándosan felnéz a levegőbe. Ez disznónyelven úgy hangzik, hogy: Köszönöm, elég volt… Mire a kerítéshez támaszkodó gazda megvakarja a füle tövét, ami pedig gazdanyelven annyit jelent, hogy: Hű, az árgyélusát, ez a Siska nem eszik…
A két tény összevetve eredményezi azután az ölőembert, név szerint Homoki bácsit, akinek kedves, szelíd arca semmiképpen nem illik véres mesterségéhez. Homoki bácsi megjelenik hajnalok hajnalán fehér köténybe burkolt eszközeivel, s a folyosóról, azaz a gangról enyhe lámpafény és pálinkaszag árad szét, harcra kelve a csípős homállyal. Koccannak a poharak, majd Homoki bácsi felköti a hófehér kötényt, melynek mellén piros tölgykoszorú övezi nevének kezdőbetűit, utána zörrenek a kések, távolodnak a léptek, és mi már készen tartjuk kezünket, hogy befogjuk fülünket, mert a Siska oly keservesen búcsúzik tegnapi darájától, mintha érdemes volna. Azután elcsendesedik a világ künt és bent. Húgaim letörlik Siskáért ontott könnyüket, hiába mondtam, hogy dugják be a fülüket, mert az asszonyféle már tökmag korában kíváncsi, hogy borzonghasson, és borzong, hogy sírhasson. A sírásért aztán okolja az egész világot, elsősorban Homoki bácsit, aki rossz ember, mert bántotta őt azt a szegény Siska?
- De a kolbászt megeszed, ugye?
- Azt mondta édesapám, úgyse sok marad…
Abban az időben még meg-meghökkentett ez a logikai lépésváltás, mert apám valóban figyelmeztette anyámat, hogy a kóstolókat úgy ossza be, hogy valami maradjon is, de nem is volt időm a jeles hajadonjelöltet visszatérengetni az eredeti vonalra, mert a legkisebb (volt egy egész csomó) felsivított:
- Pörtöllt!" (Fekete István)
 

6 megjegyzés:

  1. Szeretem :)
    Visszagondolva, nálunk (anyuméknál, mamiméknál) nem volt "divat" tésztával enni...ha pörkölt volt, akkor az csakis nokedlivel :))

    VálaszTörlés
  2. Nem lehet megunni, nagyon szeretem

    VálaszTörlés
  3. A történet nagyon tetszett, jót mosolyogtam és a saját disznóvágásunk jelent meg a lelki szemeim előtt.:))(igaz bevallom a hátam közepére nem kívánom:)))))

    A pörkölt nagyon guszta, a tésztát is imádom hozzá, na és az ubiról sem mondanék le semmi pénzért. Lehet holnap meg is főzöm.

    VálaszTörlés
  4. Csibe otthon nekünk is legtöbbször nokedlival volt, vagy kruplival :) De menzán-suliban pedig kagylótésztát kaptunk a pörkölt mellé.

    Bianka mi is szeretjük, ráadásul nem sok idő elkészíteni.

    Gizi igen, Fekete István írásait nagyon szeretem :) Régen mi is sokszor csináltuk, de felhagytunk vele, nem is nagyon hiányzik :P

    VálaszTörlés
  5. Fekete István nálam a top 5-ben szerepel.
    Amikor az origón megnyitottam a természet verses topikomat, teleraktam Fekete Istvánnal. :)
    A pörkölt tésztával, tejföllel, sörrel szintén top 5, így ma elégedetten nyugtáztam, mennyire jó kis bejegyzés ez! :)

    VálaszTörlés
  6. Rainy köszi :) Örülök, hogy tetszik :)
    Fekete István nálam abszolút első helyen van. Anyukámtól "örököltem" a Fekete István mániámat, hihetetlenül közel állnak az írásai a szívemhez.

    VálaszTörlés